Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@11:02:55 GMT

رسانه، میدان بی‌انصافی و بی‌اخلاقی نیست

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۳۰۹۲

رسانه، میدان بی‌انصافی و بی‌اخلاقی نیست

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران در واکنش به اظهارات تخریبی مجریان برنامه "حرف حساب" شبکه یک سیما گفت: اگرچه کم و بیش موارد مشابه در خلال برنامه‌های سازمان صدا و سیما مشاهده شده، اما این مورد اخیر در حدی آلوده به تمسخر و تحقیر بود که جای گذشت و اغماض را باقی نگذاشت.

به گزارش ایمنا، محسن مصلحی با انتقاد از سخنان قضاوت گونه دو مجری رسانه ملی گفت: چند روز پیش در برنامه‌ای زنده موسوم به "حرف حساب" از شبکه یک سیما شاهد مطالبی از زبان مجریان این برنامه در حوزه پزشکی و سلامت بودیم که گذشته از صحت و سقم آن، موجب حیرت و تأسف جامعه پزشکی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی رسانه را میدان دوستی و اخلاق برشمرد و افزود: رسانه‌های همگانی در زمره عوامل اساسی شکل دادن افکار عمومی در جهان امروز هستند، بنابراین می‌توانند به جای ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ، به تحمیق مردم دست یابند و رهبران و مدیران لایق را نالایق و برعکس مقامات نالایق را توانا نشان دهند.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران تصریح کرد: با نگاهی منصفانه، می‌پذیریم که اداره بی نقص یک سازمان عریض و طویل رسانه‌ای با داشتن ده‌ها شبکه داخلی و سراسری و تولید صدها ساعت برنامه در روز، کاری بسیار دشوار است و گرچه این حجم فعالیت ضرورتی است برای مقابله با هجمه سنگین رسانه‌های بیگانه، اما باید مراقب بود که با یک سهل انگاری آشکار این زحمات بر باد نرفته و خدای ناکرده در فضای ملتهب اجتماعی و سیاسی ناخواسته هم نوا با بیگانگان نشویم.

وی خطاب به رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: جنابعالی قطعا بهتر از ما می‌دانید که تولید برنامه‌های زنده، مستلزم رعایت نکات و ضوابطی خاص است و اصولا در اجرا از افرادی باید استفاده شود که قدرت تسلط بر رفتار و گفتار خود داشته باشند، گرچه چند دیالوگ کوتاه در این همه برنامه تولیدی همچون یک تار موست، اما گاهی یک تار مو قدحی از شربت را ناگوار کرده و شاید تمامی ظرف شربت به خاطر آن تار مو به دور ریخته شود.

مصلحی ادامه داد: به طور قطع متولیان رسانه ملی به مجریان برنامه‌ها گوشزد کرده‌اند که مجری فقط " مجری " است و نباید دچار توهم قضاوت و اجرای حکم شود.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران به تفاوت بین امنیت و احساس امنیت اشاره و اظهار کرد: غالبا احساس امنیت از خود امنیت مهم تر است و طبیعتا اگر حس اعتماد و امنیت در جامعه مخدوش و جریحه دار شود، با صرف هزاران گنج قارون و گذران عمری همچون نوح نیز نمی شود این زخم را التیام بخشید.

مصلحی اذعان کرد: ما هیچگاه منکر ضعف و کاستی در حوزه سلامت نبوده و نیستیم، چنانچه در سایر حوزه‌ها نیز نقائص و مشکلات بسیار است و ای کاش این فرصت برای قضاوت کنندگان عجول پیش می‌آمد تا چند صباحی همراه با یکی از همکاران جامعه پزشکی اعم از پزشک یا پرستار می‌بودند تا جدای از ظواهر تا حدودی به سختی‌های ناپیدای این حرفه آگاه می‌شدند و اینگونه با شلاق زبان و بی مهابا نمی‌تاختند.

وی با اظهار تأسف از رفتار نسنجیده مجریان برنامه مذکور عنوان کرد: قطعا هر عقل سلیم و منصف تفاوت بین نقد و  اشکال با تمسخر و تحقیر را می‌داند و متاسفانه کلام نسنجیده و سخیف مجریان این برنامه، آواری از دلسردی و تأسف را بر سر خادمان صدیق و گمنام حوزه سلامت فرو ریخت که اگر برای جبران این جراحت تدبیری شایسته به کار بسته نشود، تبعاتی تأسف بارتر از آنچه رخ داد به دنبال خواهد داشت.

مصلحی با تأکید بر لزوم توجه به شرایط پیچیده و خاص جنگ روانی امروز تصریح کرد: انتظار می‌رود که تریبون داران، سخنوران و مبلغان با درک عمیق از شرایط موجود نسبت به آنچه  می‌گویند مسئولانه تر فکر کنند و بدانند که هر تریبون رسمی به نوعی صدا و موضع نظام محسوب می شود و سخنان مطرح شده در یک رسانه ملی پایان کار نیست، بلکه آغاز یک جریان جدید خواهد بود.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در خاتمه ضمن تأکید بر حفظ حقوق همکاران و پیگیری از طریق مجاری قانونی، انتظار دارد ریاست سازمان صدا و سیما به طور محسوس و عاجل به این مقوله ورود کرده و نتایجی را رقم بزنند تا از وقوع تبعات نامطلوب و جبران ناپذیر بعدی پیشگیری شود.

گفتنی است، هفته گذشته در یکی از برنامه های تولیدی شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان حرف حساب، انتشار فاکتوری از یک بیمارستان خصوصی با محتوای استهلاک دستگاه ها، با سخنان کنایه آمیز مجریان برنامه موجب اعتراض پزشکان و واکنش های بسیاری از سوی جامعه پزشکی کشور شد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: انتقاد رسانه سازمان نظام پزشکی صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده

دوست قدیمی‌اش سلیم غفوری می‌گوید که بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و این روزها همه دنیا پرچم مبارزه و مقابله با اسرائیل را به اهتزاز درآورده‌‌اند، جایش بیشتر از هر زمانی دیگر، خالی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهم اردیبهشت‌ماه سال 1401 روزی که همه جهان فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند خبر درگذشت یک متفکر و پژوهشگر رسانه به گوش رسید. آن روز، روز قدس بود و نادر طالب‌زاده برای همیشه چشم از جهان فروبست. مردی که با همه سختی‌ها و پیچیدگی‌ها کنفرانس افق نو را راه انداخت. 

سال‌ها دبیری جشنواره فیلم عمار را برعهده داشت و به کارگردانی سریال «بشارت منجی» هم شناخته می‌شود. ساخت چندین مستند و البته اجرای برنامه «عصر» شبکه افق تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های اوست، نادر طالب‌زاده را  بیش از هرچیزی با فعالیت‌های انقلابی‌اش می‌شناسیم؛ در حالی که از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی می‌کرد همزمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود.

همان‌جا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمتشان به پاریس پیگیری می‌کرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است. کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبهه‌ای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش می‌گوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره «عمار» و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.

طالب‌زاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد، او که در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های ضد استکباری‌اش در لیست تحریم‌های آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.

حقیقتی که نادر طالب‌زاده از داود میرباقری گفت/ نخستین سالگرد درگذشت مبدعِ برنامه زنده تلویزیونی + فیلم

برنامه «عصر» را می‌توان یکی از مهمترین‌های فعالیت‌های او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامه‌ای که پلی ارتباطی و البته حلقه‌ای برای گردآوری چهره‌های استکباریستیز بود، همان هدفی که نادر طالب‌زاده دنبالش می‌کرد. طالب‌زاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهره‌هایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.

اما به مناسبت سالروز درگذشت او نگاهی به چند حقیقت از این متفکر انقلابی داریم که سیدسلیم غفوری قائم‌مقامِ این روزهای معاونت سیما و مدیر سال‌های نه چندان دور شبکه مستند و افق سیما آنها را بازگو کرد.

غفوری از این نکته آغاز کرد: اگر بخواهم درباره حاج نادر در یک جمله بگویم او در هر زمانی پیشتاز عرصه رسانه بود. با فهم درست از نیاز آن مقطع، واردِ فضای رسانه می‌شد. وقتی به زمانِ‌جنگ او نگاه کنیم ساخت مستندهای دوران دفاع‌مقدس را با شکل و شمایلی درست پیش می‌برد. اگر به روایت مظلومیت مردم بوسنی رسید که در مقطعِ خودش بهترین کار بود، «خنجر و شقایق» را ساخت. کارهای مختلفی که در حوزه مقاومت در دستور کار قرار داد مثل مجموعه «عصر انتظار» و مجموعه «نسل فراموش شده» که راجع به اردوگاه‌های فلسطینی‌ها بود جزو کارهایی است که هنوز هم ماندگارند و درباره‌شان می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. 

این مدیر در تلویزیون از وجوه متمایز برنامه‌سازی نادر طالب‌زاده گفت؛ «مهمترین نکته‌ای که طالب‌زاده در عرصه برنامه‌سازی داشت فهم کامل نسبت به موضوعی بود که در دستورِ کار خودش قرار می‌داد. بنابراین دست روی نقاطی می‌گذاشتند شاید برای خیلی از افراد، این نقاط مکشوف نبود و پنهان مانده است. نقاط پنهان را می‌آوردند و روی آن ذره‌بین می‌گذاشتند و آن نقاط پنهان را برجسته می‌کردند. در تلاش بودند خودشان را تسلیمِ جریان غالب رسانه‌ای نکنند؛ واقعاً اگر در یک موضوعی به چیزی می‌رسیدند و می‌آمدند خیلی آن را شجاعانه و با صراحت بیان می‌کردند.

در واقع وجوه تمایز او صراحت، فهم درست موضوع و تلاش برای کشف حقیقت بود. شما در مجموعه "خنجر و شقایق" این تفاوت و وجوه تمایز را می‌بینید. این فقط یک مستند جنگی صرف نیست و گزارش از نبرد جنگ در بوسنی نبود. "خنجر و شقایق" در پی کشف حقیقتی بود که در ظاهر و پوسته جنگ جریان داشت و این "خنجر و شقایق" را به عنوان اثری متفاوت خلق کرد.»

اما شاید نگاه صهیونیست‌ستیزی و استکبارستیزیِ نادر طالب‌زاده در جای جایِ فعالیت‌های فرهنگی و هنری او دیده شود؛ همان‌گونه سلیم غفوری به آن اشاره کرد: «او همیشه مهمترین دغدغه‌اش این بود آن‌چیزی که به عنوان صهیونیست جهانی شناخته می‌شود را معرفی کند. این خط را او در برنامه «راز» دنبال کرد و در کارهای دیگرِ او می‌توان به وضوح مشاهده‌اش کرد. در سریال «بشارت منجی» هم این نگاه دیده می‌شود.

طالب‌زاده در دوران جنگ برای مستندسازی دفاع‌مقدس از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در طول 30 سال دیگر، عمرش را صرفِ مبارزه با صهیونیست کرد. نکته مهمی است که او در روزِ منتسب به مبارزه با صهیونیست و حمایت از مردم فلسطین، این دنیا را ترک کرد. به نظرم بزرگترین پیام فوت ایشان در روز قدس این است نادر طالب‌زاده قهرمان مبارزه با صهیونیست و اسرائیل بود. به نظرم این نکته نباید در هیچ مطلبی از طالب‌زاده، مغفول بماند. یا ماجرای تحریمِ او از سویِ آمریکایی‌ها که بابتِ برپایی افق نو اتفاق افتاد. چرا که افق نو در پی افشای ماهیت صهیونیست جهانی بود و آنها متوجه شدند او خلاف جریان رسانه‌ای مسلط بر جهان عمل می‌کند.»

او بزرگترین آرزوی طالب‌زاده را از بین رفتن رژیم صهیونیستی دانست و گفت: بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و رژیم صهیونیستی دچار زوال شده است.  سال‌ها برای مسئله افشای ماهیت جریان صهیونیستی در دنیا تلاش کرد. شاید به حق باید بگوییم ایشان سردار رسانه‌ای مبارزه با صهیونیسم و سردار جبهه فرهنگی انقلاب بودند.

شاید یکی از حقایق دیگر زندگی او پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه انقلاب باشد؛ به تعبیر غفوری، او در طول این سه دهه برای پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد. آموزش به بچه‌های رسانه‌ای خارج از کشور مثل دوستان لبنانی و افغانستانی تا داخل کشور که دوره‌های مختلفی برگزار کرد و ساعت‌ها کارشان را می‌دید و راهنمایی‌شان می‌کرد. برای رشد و آموزش بچه‌های رسانه‌ای جبهه انقلاب واقعاً وقت می‌گذاشت. شاید یکی از بزرگترین کارهای او نسلی باشند که امروز در این عرصه فعالیتِ چشمگیری دارند و شاگردانِ نادر طالب‌زاده‌اند. 

در سالروز درگذشت او شاید یادآوری این نکته جالب باشد؛‌ نادر طالب‌زاده بارها درباره غفلت نسبت به عدم ساخت فیلم، مستند و کارهای نمایشی درست درباره اهل‌بیت و فضایِ دینی گلایه‌ها کرده بود؛ او همواره به نگاه جهانی و بین‌المللی در این عرصه تأکید می‌کرد. "ما باید روایت‌های دینی و مذهبی‌مان را چارچوب و ساختار بین‌المللی ببخشیم و اصلاً نویسندگان و پژوهشگران این حوزه باید به این سمت و سو بروند تا دیگر عوالم جهانی هم به پاسخ‌ پرسش‌ها،‌ ابهامات و نظریات دینی‌شان دست یابند."

و یک نکته جالب درباره راه افتادن گفت‌وگوی زنده در تلویزیون است؛‌ نادر طالب‌زاده در یکی از گفت‌وگوهایی که با خبرگزاری تسنیم داشت درباره سریال‌های دینی تلویزیون به این نکته جالب اشاره کرد که گفت‌وگوی زنده را در تلویزیون راه انداخته است. او گفت:  "یادم می‌آید به علی لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما وقت پیشنهاد دادم صداوسیما برنامه گفتگوی زنده‌ای ندارد و در حالی که تلویزیون کشورهای دیگر با گفتگوهای زنده انتقادی، سرپا بودند. خوشبختانه این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت و این کار از شبکه پنج شروع شد برنامه‌ای تحت عنوان «شباهنگام» که کار سیاسی و جنگ نرم با من بود. البته ناگفته نماند که برخی‌ها را هم می‌خواستیم همچون ازغدی که به واسطه این برنامه دیده شد، دیده شوند اما تلویزیون جلویشان را گرفت. آنقدر نمی‌شودهای سازمان زیاد شد که من به عنوان طراح برنامه ترجیح دادم استعفا بدهم."

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به تملکات میدان شهید مطهری قم
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • تقدیر از مجریان برگزاری انتخابات در فیروزکوه
  • انتقاد شدید باشگاه تراکتور از مجریان شبکه تلویزیونی «سهند»
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی